Treceți la conținutul principal

In spatele desenelor si jocurilor, suntem noi

Nu m-am putut abtine sa nu abordez un astfel de subiect, din foarte multe motive. Care ar fi acelea? As putea enumera cateva si m-am gandit sa incep cu desenele copilariei, atat de frumoase, atat de deschise, atat de sincere, care dezvaluie adevaratele sentimente, stari, visuri, bucurii, tristeti, nelinisti, realitatea. Copii fiind desenam din placere, o facem ca pe o activitate care ne dadea satisfactie, care ne umplea timpul placut, dar si o activitate in care traiam, ne regaseam si "vorbeam" altfel decat o puteam face verbal. Uneori desenam familia, alteori desenam peisaje pline de flori, cu soare, luna, copaci, gradini, case, etc. Numai ca arareori cineva observa ceva sau incearca sa interpreteze desenul, arareori parintii isi fac timp sa se aseze la masa cu copilul lor si sa deseneze impreuna, sa-l intrebe cam ce ar dori sa deseneze, sa-l intrebe de tema care si-a propus sa o deseneze si de ce, astfel dezvoltandu-i inainte de toate dorinta de comunicare, insa poate fi si un moment in care poate afla starea lui, petrecand astfel un timp placut impreuna, timp care pentru un copil este foarte important. Ati constat cat de concentrat este un copil cand deseneaza si cat este de patruns? Da, pentru ca el atunci traieste sau retraieste o stare, se dedica in totalitate sau poate fi un refugiu pe care, la nivel senzorial, nu ai cum sa nu intri in contact. Parintii, daca nu o fac, ar putea sa aloce macar putin din timpul lor pentru a petrece cateva momente desenand impreuna, ar putea descoperi ca este o activitate placuta si relaxanta. Nu neaparat daca ar face asta ar putea interpreta ceva din desen dar va patrunde in lumea lui impreuna cu el, activitate care inseamna comuniune, inseamna atasament, dragoste. Poate ca la gradinita si la scoala ar trebui sa se faca mai multe interpretari ale desenelor, acest lucru presupunand persoane cu pregatire adecvata, astfel s-ar afla din timp daca un copil are probleme sau nu.
Intr-o zi am mers la scoala la nepotul meu, care era pe atunci clasa a doua, si asteptandu-l sa vina de la o repetitie de dans, mi-am petrecut timpul in clasa lui rasfoind desenele copiilor, colegi cu nepotul meu. Asa ca m-am asezat intr-o banca in brate cu un dosar voluminos si am inceput sa privesc admirand desenele imaginative ale copiilor, patrunsa fiind de fiecare in parte. De la prima vedere am constat ca o mare parte din ele erau desenate atat de intens cu negru, incat aproape ca nu vedeai ce mai era in peisaj. Starile transmise au fost nenumarate. Unele dintre ele mi-au transmis o stare de neliniste, altele mi-au transmis o stare de suparare, altele de fericire, altele de dezbinare, iar altele o stare de prizionierat, de lipsa de spatiu si de neregasire. Desenele lor, si ce incearca sa redea pe coala de desen, vorbea despre ei si viata lor de familie, de starile lor, de emotiile lor si de cum isi doresc sa fie sau cum sa fie atmosfera in care traiau. In desen reda realitate starilor, dar poate reda si dorinte, ies la suprafata intrebari nepuse, suferinte, nemultumiri, tulburari si bucurii. 
Intr-un desen, de exemplu, destul de viu colorat, un copil desenase in mijlocul colii, asezat pe vertical, o biserica in varful careia era asezata o cruce alaturi de un ceas, iar in usa bisericii asezate doua femei aproape de aceeasi vartsa, am presupus dupa coloristica hainelor si parul dezpletit. Insa sus, in dreptul unui geam era o imagine a unei femei-fantoma, destul de stilizata.  Privind desenul, m-am gandit ca acel copil poate se simtea incorsetat de o situatie pe care nu o putea controla, poate ca in casa/familia lui erau mai multe femei decat era obisnuit si nu-si putea exprima starea, poate ca acea fantoma stilizata reprezenta femeia care era in plus in familia lui si care-i "bantuia" casa in care nu se mai simtea in siguranta si in liniste, gandind ca ea este singura raspunzatoare de starea de inconfort pe care o simtea. Biserica in desen poate ca era singura care-i reda starea de liniste, de confort, de stabilitate, poate ca invatase ce reprezenta biserica si ca ea il poate reprezinta pe Dumnezeu, care protejeaza si apara. Dar biserica mai poate fi interpretata si ca locuinta/casa lui, care ar trebui sa dea siguranta, stabilitate, liniste, fericire.
Cand au aparut copii de la repetitie, m-au gasit cu desenele pe banca si am inceput sa vorbim despre ele, amuzandu-ne, fiecare incercand sa-si laude capodopera in felul lui propriu, spunand fiecare despre ce ar reprezenta. Asa ca fara prea multe eforturi am aflat ce-i cu desenul cu biserica, desen dealtfel destul de frumos in ansamblu. Pe scrurt, fantoma stilizata, o reprezenta pe bunica lui, o femeie foarte trista, care plangea mai mereu si care isi expunea in permanenta problemele. Celelalte doua femei din cadrul usii bisericii o reprezenta pe mama si o matusa care dadeau un fel de siguranta casei, "pazeau usa" de a nu intra persoane care sa-i destabilizeze confortul. Copilul nu-si dorea altceva decat starea de liniste si bucurie de dinaintea venirii bunicii si dorea ca ea sa plece (probabil cam asta reprezenta si ceasul de deasupra turlei bisericii).
Culorile si simbolurile folosite intr-un desen, sunt si ele la fel de importante, pentru ca si ele transmit starea afectiva simtita si traita. Orice desen are povestea lui si vorbeste despre persoana mai mult decat isi doreste sa arate sau isi da seama, pentru o face inconstient. Dar nu numai desenele vorbesc, etaland stari, ci si jocurile, care in mare parte acum se practica pe internet de copii si chiar de adulti.
Fiecare stie ce si care joc il practica si cat timp, indiferent de ce natura: violenta, gradinarit, constructii, razboi, horor, science fiction, iubire, etc. V-ati gandit vreodata care este motivul pentru care v-a tentat sau va tenteaza vreun joc? Si de ce il jucati mereu si mereu? Sau de ce schimbati tematica jocurilor, uneori? Are mare legatura cu viata si cu evenimentele din viata, cu starile, cu dorintele, cu nelinistile, cu tot ce ne inconjoara. Pentru ca si desenele si jocurile "vorbesc" despre noi. Eu, cu foarte multi ani in urma, eram preocupata de un anume joc si eram tentata sa-l joc mai mult decat mi-as fi imaginat vreodata, alocandu-i mult prea mult timp decat ar fi trebuit, m-am intrebat la un moment dat de ce sunt atat de magnetizata de acel stil de joc.
Dar intrebandu-ma, pentru ca eram deranjata de atractia mult prea mare fata de joc, am vrut sa aflu si raspunsul, care nu a intarziat sa vina.

Licenţa Creative Commons
"In spatele desenelor si jocurilor, suntem noii" de Constanta Constantin este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire
Permisii dincolo de aria acestei licente ar putea fi disponibile la constacon@gmail.com.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cei 7 ani de-acasă

O expresie folosită atât de des și în exces, încât cred că începe să-și piardă din sensul ei adevărat. Dar care este sensul adevărat?  De cele mai multe ori auzim folosindu-se expresia de către cei mai în vârstă decât noi, nemulțumiți de o anume atitudine și făcând referire în mod strict la respectul pe care ar fi trebuit să-l primească, în funcție de o situație anume.  Dar ce înseamnă mai exact cei 7 ani de acasă? Pentru că, în mod sigur, înseamnă mult mai mult decât acel respect la care se face referire.  Vouă ce va evocă atunci când auziți făcându-se referire la cei 7 ani de acasă? Presupun că aproape imediat și fără să vreți se declanșează pe ecranul mintii filmul copilăriei voastre, cu diverse scene împreună cu persoane care au făcut parte, implicit, din aceste amintiri.  Cei 7 ani de acasă înseamnă de fapt, acei ani pe care i-am petrecut până a pleca la școală, iar de cei 7 ani sunt, de cele mai multe ori responsabili părinții. Pentru că majoritatea fac referire la educația p

Metoda Pneuma - cea mai puternica si eficienta metoda de respiratie

"După cât ne putem da seama,  singurul scop al existenţei umane e  să aprindă o lumină în întunecimea fiinţei." - C.J.Jung   Pentru aceia care nu cunosc sau nu au auzit de aceasta tehnica bazata pe fructificarea a ceva atat de simplu si natural cum este respiratia, voi face o scurta introducere si mai jos redau din propria experienta. Respiratia Holotropică (RH) este o metoda eficienta de explorare transpersonala, de transformare si vindecare. Desi folosita inca din antichitate, a fost studiata, practicata si elaborata in ultima jumatate de veac de dr. Stanislav Grof si sotia sa, Christina Grof, fondatorii psihologiei transpersonale. Exista mai multe metode de respiratii holotropice, printre care se numara si metoda Pneuma care a fost dezvoltata de  psihoterapeutul peruan Juan Ruiz Naupari. Este o forma de psihoterapie transpersonala, printre care se mai numara  psihoterapia integrala (K.Wilber), psihosinteza (R. Asagiolli), training autogen (J.Schultz), constelatii

Interpretari...

Testul arborelui  - interpretare pentru B.I.M ., 18 ani, 6 luni Se spune ca imaginea arborelui desenat este suportul proiectiei noastre, avand rolul pe care il are si oglinda, anume acela de a reflecta propria imagine a propriei persoane. Prin urmare, prin desenarea arborelui ne desenam pe noi asa cum suntem, cei adevarati si nu acea imagine "slefuita" pe care dorim s-o aratam celorlalti si pe care o vad ceilalti, iar aceasta o stim toti din propria experienta, ca numai "noi cu noi" reusim  sa fim sinceri si "dezgoliti" de masti.  "Imaginati-va ca mai sus exista o persoana vie. Ce sentimente va incearca uitandu-va la imagine?" Generalitati: Imaginea de ansamblu, se poate interpreta  in cateva cuvinte: grandoare, goliciune, singuratate, tendinte depresive, "deplasare" din anotimpul real, adica lipsa de constientizare a realitatii, inchidere, frica de exteriorizare. Starea psihica generala inaintea desenului era

Dependenta emotionala

Iubirea adictiva inseamna dependenta de cineva exterior sinelui in incercarea de a raspunde unor nevoi nesatisfacute, de a evita temeri sau suferinta emotionala, de a rezolva probleme (din copilarie, cel mai frecvent) si de a mentine echilibrul. Paradoxal, ea se naste din incercarea de a tine viata sub control, tentativa soldata chiar cu pierderea controlului prin atribuirea unei puteri personale altcuiva. In spatele oricarei relatii obsesive se strecoara convingerea ca o astfel de adictie serveste unui scop inalt. Pentru mintea inconstienta, iubirea adictiva este ceva firesc, de vreme ce este resimtita ca o conditie necesara a supravietuirii (“nu pot sa traiesc fara tine“).  Relatia dependenta e sanatoasa doar cand esti mic – atunci chiar ai nevoie de parintii tai ca sa supravietuiesti. Numai ca daca nu ti-au fost satisfacute nevoile atunci cand erai mic, vei cauta un parinte surogat in partenerul tau ca sa rezolve aceste afaceri neincheiate. Altii pot dezvolta exact comportament

Regresie si fixatie? Unde va aflati? ©

Timpul nu-mi permite foarte mult, insa incerc sa dau acestei ultime zile din septembrie o ultima postare, iar aceasta se leaga strans de unele obiceiuri ale noastre si...nu numai. Redau, mai jos, cateva mentiuni legate de stadiile de dezvoltare pe care ni le-a lasat mostenire Freud, si vin cu aceasta postare in mod special pentru un vechi amic cu care m-am vazut de curand, si cu care m-am amuzat (!!??) pe seama fumatului si facand referire la stadiul la care am ramas fixati. Printre fumurile noastre am incercat sa facem conversatie, aducand in discutie diverse subiecte, mai vechi, mai noi, fosti colegi, foste cunostinte sau pur si simplu conversam si chiar ne dadeam cu parerea acolo unde poate ca subiectul ne depasea. Am readus la zi, in decurs de cateva ore, perioada lunga in care nu ne-am vazut si am lasat ca timpul sa se astearna rapid peste noi. Cam asa fac vechii amici care se revad dupa o perioada de niste ani, timp in care viata si-a vazut de cursul ei, adaugand cate