Treceți la conținutul principal

Conflictele Sufletesti vs. Dezvoltarea Personalitatii

Ca sa ne dezvoltam corect avem nevoie de o capacitate de intelegere intelectuala pentru rezolvarea conflictelor sufletesti si a reusi sa avem o gandire suficient de buna pentru a ne asigura o dezvoltare fara blocaje si limitari, iar pentru aceasta avem nevoie ca mediul in care ne dezvoltam sa nu fie el insusi o problema care ne influenteaza cresterea si dezvoltarea personalitatii noastre. Si pentru ca orice inceput inseamna locul unde ne-am nascut si familia noastra, nu pot sa nu reamintesc de vechile postari in care faceam referire la "rampa noastra de lansare". Vrem sau nu vrem avem radacini undeva, iar acestea inseamna seva formarii si felul propriu in care crestem, mostenind istorii pe care nici nu le percepem sensul sau intelesul dar facand parte integranta din noi, fara ca noi sa constientizam  si "...aproape s-ar putea spune ca nu parintii, ci mai degraba arborele genealogic...ar fi adevaratii zamislitori ai copiilor..." ("Arhetipurile si inconstientul colectiv"-Jung).
In "dezvoltarea personalitatii" Jung afirma: " nu cuvintele bune si intelepte conteaza, ci viata reala a parintilor", ceea ce inseamna ca suntem atat de legati sufleteste de parinti, si in mod special de mama, incat ne contopim cu starile, emotiile si inconstientul lor, fara ca ei sa realizeze acest lucru. Influenta parintilor nostri devine la un moment dat o problema morala, iar responsabilitatea poate fi destul de grea daca ajung sa se cramponeze de evenimente care tin de o problematica sufleteasca nerezolvata, pentru ca toate acestea actioneaza puternic asupra noastra, influentandu-ne felul de perceptie a mediului si a noastra ca individualitate.
Pentru a intelege mai bine, am sa incerc sa enumar mai jos cum sa descoperim tulburarile sufletesti ale copiilor, viitorii adulti si cum facem sa le intelegem cauza pentru a face toate demersurile in a gasi solutii pentru a le rezolva. Jung le imparte in cinci grupe, cu detalii pe intelesul celor care vor sa se documenteze si sa inteleaga cauzele care duc la forme diferite de manifestari si tulburari ale conflictelor sufletesti care ne definesc viata. Dar nu este suficient doar sa ne documentam, ci ar trebui sa acceptam realitatea indiferent cum se prezinta ea si chiar sa acceptam ca putem fi promotorii unor suferinte. Aceasta, insa, nu inseamna ca trebuie sa asteptam ca lucrurile se vor rezolva de la sine, fara ca noi sa depunem vreun efort sau sa declaram ca "asa a fost sa fie".
Cand facem referire la normal si normalitate realizam ca nu e greu de inteles, in masura in care suntem unanim de acord ca este vorba de normalitate, insa daca este vorba de anormalitate sau chiar de boala este mai greu de inteles si nu cred ca ar trebui prea mult diferentiate, pentru ca in esenta lor ele sunt foarte apropiate sau contopite. Inainte de a incepe, trebuie sa ne gandim la mostenirea genetica, la mostenirea intelectuala si la mostenirea sufleteasca pentru a intelege mai profund cum sa ne definitivam constructia personalitatii noastre. Prin urmare si inainte de toate ar trebui sa incepem prin a ne intelege parintele/parintii pentru a descoperi ce se ascunde in propria noastra constructie si ce trebuie sau cum putem rezolva acolo unde se poate rezolva ceva.  

Prima grupa se refera la copilul cu deficienta intelectuala caracterizat adesea prin imbecilitate, adica o inteligenta scazuta si o capacitate generala de comprehensiune. Cel mai usor de identificat este copilul flegmatic, incet, obtuz si prost, iar cel mai greu de identificat fiind copilul usor excitabil si irascibil, cu o incapacitate intelectuala la fel de scazuta ca si in primul caz. Dezvoltarea intelectuala inapoiata apare ca un raspuns la dezacordurile sufletesti ale parintilor sau in urma unor boli ale mamei in timpul sarcinii, drept pentru care investigatiile ar trebui incepute mai intai cu mama. Acesti copii ajung, mai tarziu decat ceilalti, la o relativa maturitate intelectuala. De retinut ca nu este vorba de forme innascute si nevindecabile ci de o dezvoltare inceata sau inapoiata intelectual.
A doua grupa se refera la copilul cu defectiuni morale unde se disting cazuri de cretinitate morala, unde tulburarea ori este innascuta, ori este urmarea unor alterari organice prin ranirea unor parti ale creierului, neputand fi vindecabile si devin ocazional criminali sau poate fi inceputul infantil al infractorului obisnuit. Din aceasta grupa se distinge egocentrismul, rautatea, neseriozitatea, neomenia, falsitatea, activitatea sexuala prematura, etc. Aici intalnim frecvent copii nelegitimi care nu au cunoscut niciodata fericirea de a se hrani din atmosfera sufleteasca a parintilor si in mod special a mamei, asa ca suferinta majora se regaseste in sfera moralului.
A treia grupa se refera la copilul epileptic si ne-am fi asteptat ca aceste cazuri sa fie rare, insa din nefericire nu este asa. Multitudinea de forme care "imbraca" aceasta grupa si simptomatologia caracteristica, face din aceste manifestri sa para obscure si complicate, tocmai pentru faptul ca nu este urmata de crize vizibile ci de schimbari de constiinta foarte particulare si aproape imperceptibile care trec in mentalitatea lui (a copilului) cu irascibilitate, cruzime si lacomie, cu dragoste bonavicioasa de dreptate, sentimentalisme languroase, furie necontrolata si mult egoism. Aceste cazuri sunt ocazional organice dar in mare parte sunt functionale, astfel incat se mai poate repara cate ceva, cu conditia ca parintii sa sesizeze sau sa reuseasca sa inteleaga ce se petrece in mintea copilului lor si din manifestarile lor care nu sunt deloc de neluat in seama.
A patra grupa se refera la copilul nevrotic unde regasim o "bogatie" de simptome si forme ale ale unor nevroze infantile, unde toate sunt plasate intre un comportament anormal de necuviincios si crize sau stari accentuate de isterie. In astfel de cazuri atentia trebuie mai intai indreptata si canalizata in directia mamei  iar tratamentul trebuie inceput mai intai cu mama, ea este cauza tulburarilor transferate copilului, pentru ca de cele mai multe ori isi proiecteaza toate fobiile asupra copilului ori il inconjoara cu atata grija tematoare, incat copilul manifesta chiar tulburari fizice, cum ar fi tulburarile digestive, febra isterica, spasme, paralizii, dureri sau se poate manifesta sub forma de depresii, minciuna, surescitare, furt, perversiuni sexuale, etc.
A cincea grupa se refera la forme de psihoza, iar astfel de cazuri sunt mai putin frecvente la copii, dar gasim totusi stadii ale dezvoltarii mentale patologice, care ulterior, dupa pubertate duce la schizofrenie cu toata varietatea ei de forme. Astfel de copii prezinta un comportament putin obisnuit si bizar, sunt de neinteles, inaccesibili, suprasensibili, inchisi, anormali in simtire, fie obtuzi, fie extrem de emotivi fara cauze aparente sau normale.
Influenta pe care o au parintii trebuie sa fie foarte responsabila, pentru ca din ea ne extragem propria noastra viata, iar propria noastra identitate depinde in mare parte de ei. "...scuza de a nu fi stiut nu e valabila. Ignoranta actioneaza ca vina." C.G. Jung

Bibliografie: C.G. Jung - Dezvoltarea personalitatii

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cei 7 ani de-acasă

O expresie folosită atât de des și în exces, încât cred că începe să-și piardă din sensul ei adevărat. Dar care este sensul adevărat?  De cele mai multe ori auzim folosindu-se expresia de către cei mai în vârstă decât noi, nemulțumiți de o anume atitudine și făcând referire în mod strict la respectul pe care ar fi trebuit să-l primească, în funcție de o situație anume.  Dar ce înseamnă mai exact cei 7 ani de acasă? Pentru că, în mod sigur, înseamnă mult mai mult decât acel respect la care se face referire.  Vouă ce va evocă atunci când auziți făcându-se referire la cei 7 ani de acasă? Presupun că aproape imediat și fără să vreți se declanșează pe ecranul mintii filmul copilăriei voastre, cu diverse scene împreună cu persoane care au făcut parte, implicit, din aceste amintiri.  Cei 7 ani de acasă înseamnă de fapt, acei ani pe care i-am petrecut până a pleca la școală, iar de cei 7 ani sunt, de cele mai multe ori responsabili părinții. Pentru că majoritatea fac referire la educația p

Metoda Pneuma - cea mai puternica si eficienta metoda de respiratie

"După cât ne putem da seama,  singurul scop al existenţei umane e  să aprindă o lumină în întunecimea fiinţei." - C.J.Jung   Pentru aceia care nu cunosc sau nu au auzit de aceasta tehnica bazata pe fructificarea a ceva atat de simplu si natural cum este respiratia, voi face o scurta introducere si mai jos redau din propria experienta. Respiratia Holotropică (RH) este o metoda eficienta de explorare transpersonala, de transformare si vindecare. Desi folosita inca din antichitate, a fost studiata, practicata si elaborata in ultima jumatate de veac de dr. Stanislav Grof si sotia sa, Christina Grof, fondatorii psihologiei transpersonale. Exista mai multe metode de respiratii holotropice, printre care se numara si metoda Pneuma care a fost dezvoltata de  psihoterapeutul peruan Juan Ruiz Naupari. Este o forma de psihoterapie transpersonala, printre care se mai numara  psihoterapia integrala (K.Wilber), psihosinteza (R. Asagiolli), training autogen (J.Schultz), constelatii

Interpretari...

Testul arborelui  - interpretare pentru B.I.M ., 18 ani, 6 luni Se spune ca imaginea arborelui desenat este suportul proiectiei noastre, avand rolul pe care il are si oglinda, anume acela de a reflecta propria imagine a propriei persoane. Prin urmare, prin desenarea arborelui ne desenam pe noi asa cum suntem, cei adevarati si nu acea imagine "slefuita" pe care dorim s-o aratam celorlalti si pe care o vad ceilalti, iar aceasta o stim toti din propria experienta, ca numai "noi cu noi" reusim  sa fim sinceri si "dezgoliti" de masti.  "Imaginati-va ca mai sus exista o persoana vie. Ce sentimente va incearca uitandu-va la imagine?" Generalitati: Imaginea de ansamblu, se poate interpreta  in cateva cuvinte: grandoare, goliciune, singuratate, tendinte depresive, "deplasare" din anotimpul real, adica lipsa de constientizare a realitatii, inchidere, frica de exteriorizare. Starea psihica generala inaintea desenului era

Dependenta emotionala

Iubirea adictiva inseamna dependenta de cineva exterior sinelui in incercarea de a raspunde unor nevoi nesatisfacute, de a evita temeri sau suferinta emotionala, de a rezolva probleme (din copilarie, cel mai frecvent) si de a mentine echilibrul. Paradoxal, ea se naste din incercarea de a tine viata sub control, tentativa soldata chiar cu pierderea controlului prin atribuirea unei puteri personale altcuiva. In spatele oricarei relatii obsesive se strecoara convingerea ca o astfel de adictie serveste unui scop inalt. Pentru mintea inconstienta, iubirea adictiva este ceva firesc, de vreme ce este resimtita ca o conditie necesara a supravietuirii (“nu pot sa traiesc fara tine“).  Relatia dependenta e sanatoasa doar cand esti mic – atunci chiar ai nevoie de parintii tai ca sa supravietuiesti. Numai ca daca nu ti-au fost satisfacute nevoile atunci cand erai mic, vei cauta un parinte surogat in partenerul tau ca sa rezolve aceste afaceri neincheiate. Altii pot dezvolta exact comportament

Regresie si fixatie? Unde va aflati? ©

Timpul nu-mi permite foarte mult, insa incerc sa dau acestei ultime zile din septembrie o ultima postare, iar aceasta se leaga strans de unele obiceiuri ale noastre si...nu numai. Redau, mai jos, cateva mentiuni legate de stadiile de dezvoltare pe care ni le-a lasat mostenire Freud, si vin cu aceasta postare in mod special pentru un vechi amic cu care m-am vazut de curand, si cu care m-am amuzat (!!??) pe seama fumatului si facand referire la stadiul la care am ramas fixati. Printre fumurile noastre am incercat sa facem conversatie, aducand in discutie diverse subiecte, mai vechi, mai noi, fosti colegi, foste cunostinte sau pur si simplu conversam si chiar ne dadeam cu parerea acolo unde poate ca subiectul ne depasea. Am readus la zi, in decurs de cateva ore, perioada lunga in care nu ne-am vazut si am lasat ca timpul sa se astearna rapid peste noi. Cam asa fac vechii amici care se revad dupa o perioada de niste ani, timp in care viata si-a vazut de cursul ei, adaugand cate